Translate

pondělí 18. listopadu 2013

"Frajer Luke"

Krásný film, klasika, která nikdy nezklame, zejména díky hereckému obsazení a skvělému dabingu. Matka přijela navštívit syna do trestaneckého tábora. Mimořádný výkon paní Jany Hlaváčové a výkon herců, zejména Paula Newmana. Stojí za to. Smutné, ale ze života.

„Víš někdy je mi líto, že lidi nejsou jako psi, Luku. Přijde čas a jednoho krásnýho dne fena přestane poznávat svý štěňata, pak už necítí žádnej stesk nebo lásku, kterou by se trápila. Prostě je jí to putna.“

„Dělala jsi, co si mohla, ale tohle teď je můj problém.“

„Ne, Luku, nejsi sám, kamkoliv se vrtneš, jsem vždycky s tebou a John taky.“

„A nemyslíš, že je toho na tebe moc?“ 

„Ale dej pokoj, tys měl přeci vždycky na trable recept, nebo snad ne?“

„Já nevím, někdy to dopadne jinak, než chceme, ale chlap prostě musí jít svou vlastní cestou.“

„Takže jinými slovy, mám tě mít ráda, ale nechat tě bejt.“ 

„Jo asi jo“.

„No ani se neptám, co bude, až tě pustěj, protože to už tady asi nebudu.“ 

„Nechceš tady bejt věčně, chci říct, že sis už svý užila.“ 

„To máš pravdu Luku, tvůj táta nebyl zrovna pro rodinu, ale sranda s ním tedy byla.“

„Škoda, že jsem ho nepoznal, když o něm tak mluvíš.“ 

„Z něho bys umřel smíchy. Luku, co se nezdařilo?“

„Nic, všechno je v pohodě.“ 

„Není.“

„Mami, já se snažil. Tedy žít celej život svobodně a poctivě jako ty, ale nevím, nějak jsem nedokázal najít ten správnej recept.“ 

„Ale no tak, vždycky jsi měl přece dobrou práci a ta holka z Kentucky, na tý jsem mohla oči nechat.“

„Jenže mi zdrhla s tím chlapem v bouráku.“ 

„A co se divíš? Ten nápad s manželstvím ti úplně, úplně zatemnil mozek. Chtěls bejt váženej občan, tenkrát s tebou byla příšerná otrava. Barák věnuju Johnovi.“ 

„Správně, zaslouží si ho.“ 

„To s tím nemá co dělat. Víš, nikdy jsem mu nevěnovala tolik lásky, jako tobě a tak bych mu to chtěla drobet vynahradit. Nepokoušej se nic namítat, někdy máš prostě k jednomu děcku vztah a k druhýmu zas ne. A k Johnovi jsem ho bohužel nikdy nenašla. Tak hlavu vzhůru chlapče, však ty už to zvládneš.“

Malá ochutnávka, Luke se právě dozvěděl, že mu zemřela matka, nepustí ho na pohřeb.




Celý film stojí za to. Nejen kvůli téhle scéně, ale i mnoha jiným. Nejen pro výkon hlavního hrdiny. Především ukazuje a potvrzuje, že lze zachovat si lidskou důstojnost a to, co má člověk v hlavě a ve svém srdci, mu nemohou vzít. Pokud to nevzdá.